Dostihový chrt greyhound a závodní Ferrari Enzo - Česká greyhound dostihová federace

   

Dostihový chrt greyhound a závodní ferrari Enzo

Proč si někdo pořizuje něco tak nepraktického?

Praha 26.08.2010

Proč si někdo pořizuje něco tak nepraktického, jako je dostihový chrt
greyhound a nebo závodní supersport Ferrari Enzo, objasňují známé
bonmoty prezidenta České greyhound dostihové federace (ČGDF),
Ing. Zdenka Grondola.

Určité rovnítko mezi oběma racing fenomény, jakými jsou tisíciletím vyšlechtěný závodní greyhound a Ferrari, které s sebou nese kouzlo sportovního odkazu legendy Enza Ferrari, nemohl učinit nikdo jiný,
než právě on.
„Před ním“ byl v Česku dostihový sport chrtů kynologie a supersport
Ferrari Enzo už jen historie. 


Ferrari Enzo a greyhound White Elbony

Znáte to z filmu nebo televize a někteří z vás zřejmě i osobně.
Často cestujete, v autě pracujete a téměř i "bydlíte" a proto chcete tu nejpohodlnější limuzínu. Pořídíte si poslední modely jezdících "obýváků", v nejlepším z nich ani neznáte přední dveře, neboť v limuzíně nechybí řidič, lednička se šampaňským a třeba z reklamy známé zlaté kuličky čokoládového Ferrero Roché, kromě toho také počítač, televize i telefon, samozřejmě. 
Vlastníte soupravičku nejlepších značek pohodlně vybavených automobilů - abyste pak zcela nepochopitelně zahořeli k něčemu zcela protichůdnému.

Jestliže už víte o čem je řeč, neboť se vám výše uvedené již přihodilo, pak GRATULUJEME - propracovali jste se od silničního vozidla, (více či méně luxusního), k závodnímu supersportu. 

V závodním supersportu je umístěno jen to nejnutnější a sedíte v něm, takříkajíc, "na motoru".
Hluk motoru supersportu nedovolí vůbec implementovat jakékoli rádio či přehrávač. Koberce žádné, nic zbytečného, přepych pražádný.
Ani pořádně široká boční okénka - proč taky? Systém automatického zavírání oken je zbytečně těžkopádný luxus instalovaný na úkor lehkosti auta.
Počítá se každá desetina kila, která může jít dolů a supersport odlehčit.

Obdivujete zkušenosti a znalosti aerodynamiků, kteří pracují 24 hodin denně v aerodynamických tunelech, aby získali další "desetinku". Ta různá křidélka, komínky a deflektorky a různé aerodynamické prvky musí nakonec vypadat hladce a dobře a ještě zvyšovat přítlak a snižovat časy na kolo.
Rychlost je prioritou, na luxus silničních vozidel a limuzín v supersportu zapomeňte. 
 

"Ide vám to blomby vytriasť" (česky: málem vám to vytřese plomby) - v umělecké zkratce trefně vyjádřil své pocity z jízdy v supersportu Ferrari Enzo lídr skupiny Elán - Jožo Ráž – přítomným novinářům na akci FERRARI a YAMAHA v létě roku 2009 v Bratislavě. 
Má pravdu. Na našich silnicích, či dálnicích supersporty trpí a v určitém ohledu trpíte i vy, řidič i spolujezdec.

Supersporty, které ukrývají zařízení Formule 1, patří na závodní okruhy, nelépe takové, které mají takové technické parametry, které mohou hostit Formuli 1.  
Je to stejné, jako u závodních greyhoundů, samozřejmě. Ne každá chrtí dostihová dráha však potřebné parametry pro běhy greyhoundů splňuje.
Proto také Ing. Zdenek Grondol v Česku, v obci Praskačka,  jednu vhodnou chrtí dostihovou dráhu postavil a v Praze Motole staví druhou. 

Prezident České greyhound dostihové federace, Zdenek Greyhound Grondol vyjadřuje své pocity z jízdy v supersportu  Ferrari Enzo:
 "Pod nádhernou karosérií supersportu je ukryto zařízení Formule 1, silně vnímáte burácející motor, připoutá vás to do sedačky a vaše srdce takřka buší s rytmem válců. Energii stroje vnímáte velmi silně. Je to srdeční záležitost."

Prezident České greyhound dostihové federace, Zdenek Greyhound Grondol vyjádřil obdiv k závodním chrtům greyhoundům slovy:     
"Neskutečně aerodynamické tvary, minimalisticky čistá krása, neskutečné zrychlení a neskutečný výkon - stejně jako v závodech strojů Formule 1. 

Prezident České greyhound dostihové federace, Zdenek Greyhound Grondol vyjádřil své pocity z dostihů chrtů greyhoundů takto:
 "Jako citlivý člověk silně vnímám energii právě běžící smečky závodních chrtů greyhoundů.
Stojím-li blízko závodní dráhy, zřetelně vnímám,  jak energie, kterou greyhoundi vyvíjejí, mne strhne a zasáhne až hmatatelně na hrudi, blízko srdce, silou, až lehce poklesnu. Zážitek je to neopakovatelný - jako s jakýmkoli závodním strojem  který kolem vás "prosviští" a vy si jen řeknete - PÁNI, CO TO BYLO?
Taková krása a taková chvilka!"

Jenže – závodní chrt greyhound  má složitější historii než Ferrari a Ferrari Racing, zejména v Česku. Zprvu výsada šlechty, kdy jej poddaní nesměli vlastnit, poté v dobách komunismu „buržoazní přežitek“, který darmo ujídá chleba pracujícímu lidu. Pak objekt kynologie a  „pracovních tříd“.

A do toho všeho Ing. Zdenek Grondol v celostátním přenosu večerního programu TV veřejně greyhoundy vylíčí jako „umělecká díla přírody“. V křivkách závodního greyhounda vidí tahy pera božského Pininfariny.

Co složitě a pracně vymýšlejí špičkoví designéři a technici, vymyslela v konstrukci závodního greyhounda sama příroda a dovedla k dokonalosti - stejně jako závodní Ferrari, bez zbytečných ozdob a příkras, které by jej zdržovali a celková linie se je podřízena jedinému - rychlosti.

Pokud jej však postavíte na špatnou závodní dráhu, důsledky jsou stejné jako u zmíněného závodního Ferrari, ve kterém se projel Jožo Ráž. Naštěstí greyhound plomby většinou nemá.

Tímto jsme snad odpověděli na otázku, proč si někdo pořizuje ze všech plemen psů právě závodní chrty greyhoundy a proč si někdo ze všech možných značek a druhů aut pořídí právě supersport Ferrari.

Chcete-li vědět více o tom, proč si někdo pořizuje něco tak nepraktického, jako je dostihový chrt greyhound nebo závodní supersport Ferrari Enzo, klikněte si na stránky České greyhound dostihové federace, www.cgdf.cz, a v menu jejich stránek na  e-magazín Czech Greyhound Racing News. 
 

Pokračování příště.


Autor:
jméno v redakci Czech Greyhound Racing News

Chrtí dostihy na dostihové dráze Praskačka - Česká greyhound dostihová federace

Startovací boxy - vlajka České greyhound dostihové federace

   © Česká Greyhound Dostihová Federace ©  www.cgdf.cz 
CGDF / CGRF 
member of World Greyhound Racing Federation 

Startovací boxy - vlajka České greyhound dostihové federace

Dostihový chrt greyhound a závodní Ferrari Enzo - Česká Greyhound Dostihová Federace

Česká greyhound dostihová federace ČGDF / CGRF pořádá:


Česká greyhound dostihová federace / Czech Greyhound racing Federation
(CGDF / CGRF):