Krajský soud
v Praze svým pravomocným rozhodnutím nařídil předběžné opatření a
uložil Ředitelství silnic a dálnic povinnost zdržet se provádění stavebních prací na
pozemcích společnosti Greyhound Company, a. s. v míste SOKP 512 -
křížení Pražského okruhu a D1 u čerpací stanice pohonných hmot SHELL,
na 10. km dálnice D1 ve směru Praha-Brno (katastrální území Praha
Nupaky).
Dále soud uložil ŘSD povinnost zdržet se vstupu a vjezdu na tyto
pozemky za účelem vyskladnění materiálu, zavážení zeminy, znečištění
povrchové zeminy, znečištění pozemní komunikace a spodních vod, atd.
Svým usnesením ze dne 4.1.2010 tak Krajský soud v Praze potvrdil
usnesení soudu prvního stupně.
Předběžné opatření bylo vydáno na dobu do pravomocného rozhodnutí o
žalobě na zdržení zásahů do vlastnického práva nebo do doby uzavření
kupní smlouvy o prodeji uvedených nemovitostí
ŘSD nebo do doby
pravomocného rozhodnutí vyvlastňovacího úřadu
o vyvlastnění ve prospěch
Ředitelství
silnic a dálnic.
Do dnešního dne nebylo pravomocně rozhodnuto ani o žalobě na zdržení
se zásahů do vlastnického práva, ani nebyla uzavřena kupní smlouva
s Greyhound Company, a.s., ani nebylo pravomocně rozhodnuto o
vyvlastnění uvedených nemovitostí. Z těchto důvodů je předběžné
opatření stále v platnosti.
Navzdory těmto
skutečnostem
Ředitelství silnic a dálnic
pokračuje v protiprávním jednání a nadále vstupuje
na pozemky, které ji nepatří a poškozuje cizí majetek. Z těchto
důvodů podala Greyhound Company, a.s. trestní oznámení pro podezření
ze spáchání trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí na
Policii ČR.
ŘSD, jehož zřizovatelem je ministerstvo dopravy, majetkoprávní
vztahy a problémy dlouhodobě neřeší a svou pokračující stavební
činností, způsobuje firmě Grehound Company, a.s. a Shell Czech
Republic, a.s. i značné ekonomické ztráty.
Majetek Greyhound Company, a.s. byl státními úředníky neoprávněně zahrnut do
stavebního povolení.
Projekt křížení dálnic od počátku počítá s demolicí čerpací stanice
a záborem pozemků Greyhound Company, a.s.
Stavba okruhu pokračuje rychlým tempem a je již nezbytné začít práce
na pozemcích, které patří k čerpací stanici.
Stavebník stále častěji porušuje soudní opatření, které
Ředitelství silnic a dálnic
ukládá,
aby nezasahovalo do činnosti čerpací stanice a nevstupovalo na
pozemky patřící k čerpací stanici, což v současné době již prakticky
není možné. Pozemky Greyhound Company jsou situovány i za vnější
hranicí oplocení čerpací stanice, které stavitel využívá jako
oplocení stavby.
Mluvčí ŘSD
vysvětluje situaci tím, že stavba postupuje dle stavebního povolení,
finanční požadavky vlastníků čerpací stanice byly vysoké a
zákon neumožňuje
na tyto požadavky přistoupit.
Dané stavební povolení však bylo vydáno v rozporu se zákonem a
přesto Ředitelství silnic a dálnic zahájilo v roce 2008 s vlastníkem proces vyvlastnění.
Stavební povolení je napadeno žalobami a proces vyvlastnění byl
samotným vyvlastňovacím úřadem v Říčanech přerušen.
Zástupci Greyhound Company, a.s. o vánočních svátcích dne 27.12.2008
náhodně zjistili, že vývěska stavebního úřadu MÚ v Jesenici
oznamuje, že bylo vydáno stavební povolení na stavbu SOKP 512 -
křížení pražského okruhu a dálnice D1 u čerpací stanice pohonných hmot Shell.
V oznámení bylo mimo jiné uvedeno, že stavba bude probíhat na
pozemcích určitých katastrálních čísel, ta však patří Greyhound Company, a.s.
Zvláštní
bylo to, že firma Greyhound Company, jako vlastník uvedených pozemků
a soused okolních pozemků, vůbec nebyla obeslána Rozhodnutím o
vydání stavebního povolení na SOKP 512 na pozemcích Greyhound Company ani na sousedních pozemcích. Dokonce
Greyhound Company
nebyla ani vyrozuměna o tom, že se její majetek zabavuje ve prospěch
státu, když se její pozemky, včetně čerpací stanice, ocitly v
soupisu pozemků pro stavbu SOKP 512.
V projektu stavby křížení dálnic se s existencí čerpací stanice
nepočítá, od počátku byla jasná její demolice.
Greyhound Company se sídlem v Havířově se výše uvedené dověděla
zcela náhodně, v období obvyklém spíše pro čerpání vánočního volna,
než pro hledání textu vývěsky v Říčanech.
"Greyhoundu"
nezbylo nic jiného než se začít bránit a dosud se zvůlí státu bojuje
marně.
Až později, v roce 2009, ŘSD předložilo vlastníkovi návrh dohody o
odkupu jeho majetku. Greyhound Company na navrženou dohodu
přistoupila a dokonce akceptovala i cenový návrh
Ředitelství
silnic a dálnic, který byl
hluboce pod hodnotou vyjádřenou v nezávislém znaleckém posudku.
Dohodu navrženou ŘSD statutární zástupci „Greyhoundu“ v květnu 2009
podepsali a předali zpět
Ředitelství
silnic a dálnic k podpisu. Firma
Greyhound Company,
a.s. byla ujištěna o brzkém finančním vypořádání. Následně došlo
k pádu vlády a noví státní úředníci se touto dohodou již nezabývají.
Před čerpací stanici bylo instalováno dopravní značení se zákazem
vjezdu k čerpací stanici. V září roku 2009 obdržel "Greyhound"
oznámení, že ŘSD zastavuje provoz čerpací stanice z důvodu
rekonstrukce dálnice, ačkoliv šlo o vyvolanou novostavbu křížení
dálnic.
Ředitelství
silnic a dálnic
si nechává platit od "Greyhoundu" za připojení k dálnici, ale
bez rozpaků jej od dálnice "odstřihne".
Greyhound Company, a.s. dosud neviděla ani korunu, ačkoliv její
pozemky se využívají jako staveniště, skládky odpadu apod.
Pokračující
stavební činností ŘSD nadále dochází k omezování vlastnických práv,
poškozování cizího majetku,
včetně dopadů na ekonomiku společnosti SHELL, a.s. a Greyhound Company, a.s.
Zatímco
v případě poškozování firmy ČD Cargo, ministr dopravy reaguje
trestním oznámením na dané osoby, v případě poškozování majetku
soukromé firmy Greyhound Company, a.s. státem, se ministerstvo
dopravy vůbec neangažuje. Státní úředníci naprostou zvůlí opakovaně
porušují zákon, nerespektují soukromé vlastnictví, a to pod záštitou
veřejně prospěšné stavby. Nezbývá než doufat, že stát začne věc
konečně řešit.
kolektiv autorů CGDF ve prospěch sponzora Greyhound Company,a.s.
www.cgdf.cz |